Serviciul de Ambulanta Judetean Iasi este o unitate strategica medicala cu personalitate juridica. Este un serviciu cu program permanent care asigura:

  • Asistenta urgentelor medicale in prespital;
  • Asistenta medicala de urgenta in caz de dezastru;
  • Asistenta medicala la domiciliu pentru urgentele de grad 2;
  • Asistenta medicala preventiva in aglomerarile umane – manifestari sportive, culturale, sociale si politice, manifestari publice, greva foamei;
  • Transporturi nemedicalizate;
  • Transporturi medicalizate;
  • Transportul de produse biologice (sange si organe);
  • Eliberarea certificatelor medicale de constatare a decesului pentru pacientii fara medic de familie in zilele nelucratoare si sarbatorile legale.

Asistenta medicala si transporturile la spital pentru cazurile sociale sunt suportate tot de catre SAJ, in conditiile in care nu exista un sistem de asistenta sociala.
In anul 2001 sistemul DISPECJ de tele triaj si dispecerizare a fost implementat cadrul in SAJ Iasi. El reprezinta o realizare si dezvoltare romaneasca adevarata, unde personalul SAJ a definit elementele necesare sustinerii activitatii si firma ROMSYS Bucuresti a dezvoltat aplicatia server-client in cadrul proiectului REMSSy . Pina in 2001 era folosita inregistrarea si evidenta pe hartie. Telefoniste nespecializate preluau apelurile de urgenta si completau fisele de solicitare cu date despre apelul de urgenta. Fiecare fisa era inminata unui medic sau asistent medical coordonator care incerca ulterior sa gaseasca resursele adecvate cu ajutorul operatorului radio.

Activitatea cu sistemul DISPECJ a impus necesitatea unei noi specializari, aceea de operator registrator de urgenta, personal calificat care introduce datele despre apelurile de urgenta aparute si sa le atribuie un diagnostic prezumtiv si un grad de urgenta. DISPECJ genereaza rapoarte in timp real care permit medicului coordonator managementul cazurilor (cuplarea optima a unui caz cu unul din echipajele disponibile imprastiate pe intreg teritoriul judetului). Operatorii radio indrumau apoi echipajele la locurile de solicitare.

Analiza eHealth Impact arata ca s-au realizat progrese evidente in activitatea serviciului datorate utilizarii programului DISPECJ:

  • SAJ a putut sa gestioneze un numar din ce in ce mai mare de urgente medicale de grad inalt cu aceleasi resurse.
  • Utilizarea necorespunzatoare a resuselor destinate urgentelor majore la solicitari pentru urgente de grad scazut a fost diminuata semnificativ.
  • Timpii interni de raspuns au scazut dramatic, timpii de sosire la locul solicitarii de urgenta au scazut dramatic.
  • Rapoartele pentru uz intern au permis imbunatatirea activitatii.
  • Personalul operativ a beneficiat de un mediu de lucru mai bun.

Organizare
SAJ colaboreaza cu Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta(pompierii+apararea civila), Politia si unitati ale Ministerului Apararii Nationale pe baza de protocoale.
Pentru a asigura o cit mai buna solutionare a solicitarilor, SAJ a organizat substatii in orasele si comunele cele mai locuite din judet, sediul central functionind in Iasi, Bdul Primaverii nr.74.

Controlul si coordonarea intregului personal operativ este efectuat in Dispeceratul Central Integrat organizat in sediul ISU Iasi, str. Lascar Catargi. Solicitarile sunt transmise de catre populatie prin prin numarul de apel unic de urgenta 112, cu ajutorul sistem informatic aflat in administrarea STS. DISPECJ este interfatat cu acest sistem informatic, ceea ce permite o comunicare mai rapida (scaderea timpului de preluare apel).

Legenda: Operatorul registrator de urgenta preia apeluri de urgenta ajutat de sistemul de tele triaj DISPECJ, stabilind un diagnostic preliminar (un simptom mai important). Cele doua ecrane din stinga apartin serviciului de numar de urgenta 112. Ecranul din dreapta arata aplicatia DISPEC. Apelurile 112 sunt afisate pe ecranele din stinga si introduse in DISPECJ.

Personal
Personalul operativ de urgenta in 2015 consta din 24 medici, 113 asistenti medicali, 27 operatori – registratori de urgenta (calificati pentru identificarea corecta a diagnosticului prezumtiv), 168 ambulantieri (soferi antrenati in scopul de a fi a treia persoana care completeaza echipajul specializat in interventii de urgenta) si 15 voluntari (voluntari pregatiti pentru prim ajutor medical). Programul de lucru al personalului este in ture (zi si noapte). Prin protocol incheiat cu ISU si SMURD, resursele de interventie sunt gestionate integrat, coordonarea realizandu-se alternativ de catre medici coordonatori din cadrul SMURD si din cadrul SAJ.